De vierde dag - Reisverslag uit Xianyang, China van Ruud, Pauline en Jing Hoogerwerf - WaarBenJij.nu De vierde dag - Reisverslag uit Xianyang, China van Ruud, Pauline en Jing Hoogerwerf - WaarBenJij.nu

De vierde dag

Door: mingfay

Blijf op de hoogte en volg Ruud, Pauline en Jing

28 April 2010 | China, Xianyang

Wederom hebben we allemaal heerlijk geslapen. Ming-Fay werd vanmorgen wel wat angstig wakker. Waarschijnlijk kwam dat omdat ze een heel klein beetje in haar luier had geplast. Tot nu toe was ze tot onze verbazing elke nacht droog. Ze heeft nog geen enkel ongelukje gehad. Maar vanmorgen ging het blijkbaar even mis. Wij vinden dat helemaal niet erg maar waarschijnlijk was dat in het pleeggezin anders. Ze herstelde zich gelukkig snel. We hebben heerlijk uitgebreid een uur lang ontbeten. Daarna zijn we met z'n vieren de stad in gelopen. Ming-Fay heeft in de draagdoek gezeten die we drie jaar geleden ook voor Jing hebben gebruikt. Ze vond het geweldig. Als mama zegt 'kom Ming-Fay we gaan'dan stapt ze zelf in de draagdoek en lacht mama stralend toe. Ze lacht heel veel en soms is dit ook van de zenuwen vermoeden wij. Ze begrijpt al verbazingwekkend veel van wat we zeggen. Een kleine opdracht als 'gooi maar in de prullenbak' voert ze direct uit. Ze noemt zichzelf inmiddels ook Ming-Fay alsof dat nooit anders is geweest. Lang leve de veerkracht van jonge kinderen en in het bijzonder van Ming-Fay! Ook imiteert ze alles wat we zeggen zoals 'mooi he'. Ze houdt erg van lichamelijke verzorging. Inmiddels zijn we erachter dat ze wel onder de douche durft als ze de douchekop zelf mag vasthouden. Ze zeept zichzelf ook in en spoelt alles keurig weer af. Daarna smeren we haar in met bodylotion, iets waar ze ijverig mee helpt. Vanavond mocht mama zelfs haar nagels knippen, ze vond het reuze interessant. Eten kan onze kleine meid trouwens als de beste, ze doet niet onder voor haar grote broer. We hebben vanavond voor het eerst in een restaurant gegeten samen met de gids. Dat ging redelijk goed. Als we het niet te lang maken blijft Ming-Fay nu wel op schoot zitten. We hebben in een exclusief restaurant midden in de stad gegeten met vijf personen voor 40 euro. Dat moeten we toch vaker doen zolang het kan! Bij Jing kwamen er vanavond wat opgekropte emoties omhoog. Hij houdt zich al dagen heel groot maar vanavond kwamen de tranen. Ming-Fay is vastsloten mama te claimen. Daarom geeft papa Jing heel veel aandacht. Dat begrijpt Jing verstandelijk allemaal heel goed, hij kan het ook benoemen maar het kon niet uitblijven dat hij het hier natuurlijk toch moeilijk mee zou krijgen. Dat gebeurde dus vanavond. Eerst wilde hij in het restaurant perse in een kinderstoel zitten omdat Ming-Fay dat ook deed. Het personeel vond hem te groot voor een kinderstoel en weigerde in de eerste instantie mee te werken. De gids heeft uiteindelijk een kinderstoel geregeld waar hij erg gelukkig mee was. Na het eten heeft hij nog twee keer lang gehuild en was ontroostbaar. Gelukkig viel Ming-Fay snel in slaap vanavond waardoor er gelegenheid was om Jing samen naar bed te brengen. Hij genoot er zichtbaar van. Inslapen was moeilijk maar hij slaapt nu heel rustig. Zijn reactie komt niet onverwacht. Het is volkomen te begrijpen en we waren hierop voorbereid maar het doet wel pijn om hem zo verdrietig te zien. We houden ons vast aan het idee dat het allemaal wel goedkomt als we straks thuis wat meer ritme en routine hebben. Het is ook duidelijk dat Jing heimwee heeft. Hij telt de dagen op de kalender trouw af. Bij elke dag in China heeft hij met stift een kruis in het vakje gezet. Bij de laatste dag staat een streep. Toen mama vroeg waarom hij dat had gedaan was het antwoord dat de laatste dag (13 mei) een goede dag is, daarom staat daar een streepje.

p.s Jing wilde vandaag een foto van hem bij de waterpomp die precies lijkt op het exemplaar van zijn duplo brandweerkazerne. Hij poseert er trots bij en wij moesten beloven om die foto op de site te plaatsen dus hierbij....
We kijken weer uit naar jullie reacties en genieten er elke dag van. Blijf vooral reageren! Liefs van ons vieren uit een zonnig en warm China

• 28 April 2010 - 15:41

Hans En Marja:

Hoi

Fijn dat het zo goed gaat met jullie dochter. Ze is een echt knuffeldiertje.
    Dat is voor ouders erg fijn.

• 28 April 2010 - 17:48

Papa En Mama:

Goeiemorgen rakkers,hebben wij goed geslapen,mooi zo,dan kan het feest weer beginnen,zeg Jing hebben wij nog grote plannen voor vandaag,wij vinden je foto bij de waterpomp heel erg mooi.En heeft ons kleine prinsesje ook goed geslapen,het is toch wonderbaarlijk hoe snel zij alles oppakt,en je ziet dat smoeltje op de foto's gewoon stralen het is echt verrukkelijk,wij genieten met volle teugen,de foto's zijn weer fantastisch,overigens ook vandaag is het hier op en top zomer 23-28 graden en alles oké.Veel liefs,en dikke knuffels voor onze kleintjes,veel liefs Papa en Mama/Opa en Oma.

• 28 April 2010 - 17:54

Lenie En Leo En Kids:

Wat fijn om te lezen dat het zo goed gaat.
    Trouwens wij Leo Lenie en
    Marieke vinden dat Paulien en Ming-fay al op elkaar gaan lijken
    Groetjes uit Apeldoorn

• 28 April 2010 - 18:06

Bart, Mireille:

Wij vinden dat Jing het hartsikke goed doet. het valt niet mee om je moeder ineens met een zusje te moeten delen en zelfs een stapje terug te moeten doen. Dan mag je best even van slag zijn, maar hij is een echte grote broer voor Ming-Fay. Wat ziet Ming-Fay er blij uit, wat een schattige meisje met haar mooie grote bruine ogen. Gezellige dag morgen,liefs van ons allemaal

• 28 April 2010 - 18:27

Elles, Katinka & Sam:

Geluk en verdriet liggen toch zo dicht bij elkaar...en dat waren ook de emoties die wij voelden toen we jullie verhaaltje lazen. Wat een ervaringen voor die kleine mensjes en daarmee ook voor jullie, zeg! En wat betreft de heimwee...lastig hoor, want d'r zijn nog heel wat kruisjes te gaan. Wat ons betreft, duurt 't ook nog wel erg lang. Maar goed, troost je met de gedachte dat 't hier de komende tijd slecht weer wordt. Geniet er dus nog maar even van en geef ze allebei maar een grote knuffel!

• 28 April 2010 - 18:31

Ron,Ellen,Tigo, Sven:

Hey

Wij zijn echt trots op Jing zeg dat maar tegen hem dat hij z'n goed grote broer is. Gelukkig uit hij zijn emoties, huilen kan soms ook zo heerlijk opluchten.

Op de foto's zie ik jullie stralen, wat een mooi gezicht. Ook Ming-Fay zie je elke dag meer gaan stralen!

dikke kus

liefs van ons

• 29 April 2010 - 12:29

Edwin (Somfy):

Hoi Fam. Hoogerwerf, wat tof om te zien en te lezen dat alles OK is. Wat geweldig leuk om de foto's te zien en jullie staan er stralend op!!! Geniet nog van de dagen daar en 40 euries voor een 5 persoons maaltijd daar moet je héél véél gebruik van maken (je bent en blijft 'n Hollander ;-) )

Veel geluk met z'n vieren!!!

Groeten,

Edwin.

• 29 April 2010 - 13:40

Yvonne En Rob:

Mmmmm wat ziet het eten er lekker uit! Heeft Jing ook een echte brandweerwagen gezien?
    Zoals in de andere reacties ook geschreven is, Mingfay krijgt steeds meer een eigenwijs koppie.
    Veel plezier en ook wij kijken weer uit naar een nieuw schrijven.

• 29 April 2010 - 20:47

Arthur En Eveline:

Hoi,

Wat een heftig verhaal. Moest wel even slikken om het verhaal van Jing. Natuurlijk heel begrijperlijk zijn reactie.Goed dat hij het ook laat zien. En het is ook moeilijk om te moeten delen. Het komt allemaal wel goed, maar het zal voor jullie allemaal buiten de blijdschap ook behoorlijk emotioneel zijn van tijd tot tijd.
    Ook fijn om dagelijks te kunnen lezen hoe het met jullie gaat en dan die mooie foto's erbij. Leuk om dat allemaal zo mee te beleven. We kijken weer uit naar het volgende bericht.
    Jing wat sta je toch stoer op de foto. Mooi hoor, Kai en Finn vonden je vet cool.

Knuffel Arthur, Eveline, Finn en Kai

• 01 Mei 2010 - 10:37

Carla En John:

Wat leuk om jullie reisverslagen te lezen.Jullie genieten al heel erg veel met jullie dochtertje en zo te lezen is het echt een lachenbekje.Wat leuk dat jing zo leuk reageert op zijn zusje.