De dertiende dag - Reisverslag uit Beijing, China van Ruud, Pauline en Jing Hoogerwerf - WaarBenJij.nu De dertiende dag - Reisverslag uit Beijing, China van Ruud, Pauline en Jing Hoogerwerf - WaarBenJij.nu

De dertiende dag

Door: mingfay

Blijf op de hoogte en volg Ruud, Pauline en Jing

07 Mei 2010 | China, Beijing

De dag begon vanmorgen erg soepel. De kinderen werden pas om half negen wakker. Ming-Fay heeft vanmorgen voor het eerst haar eigen ontbijt uitgezocht aan het buffet. Ze wilde een wit bolletje met jam, corneflakes, watermeloen en appelsap. Het ging erin als koek. Ze weet nog niet echt raad met snoepjes of ijsjes. Als Jing iets eet dan wil zij het ook. Ze sabbelt er even aan maar nooit lang. Meestal spuugt ze het al snel weer uit of gooit het weg. Daar is ze heel goed in, dingen wegsmijten als het haar niet bevalt.

Na het ontbijt hebben we het Zhongshanpark bezocht. Dit enorme park ligt tegenover de Verboden stad. We hebben de heuvel beklommen waar de drie tempels op staan. Het is een aardige klim via heel wat traptreden. In de laatste tempel bovenop de heuvel staat een gouden levensgrote Boeddha. Drie jaar geleden was Jing erg onder de indruk van deze Boeddha. Nu vond hij vooral de klim naar boven erg spannend. De kinderen hebben allebei zelf gelopen. Soms heeft papa Ming-Fay een klein stukje opgetild om de vaart erin te houden maar ze wordt al aardig handig in het traplopen en heeft er duidelijk lol in. Bovenop de heuvel heb je een prachtig uitzicht over de Verboden stad. Jing vond het uitzicht mooi, vooral omdat hij dacht in de verte het vliegveld te kunnen zien. Een vliegveld betekent tenslotte de weg terug naar huis ...

Jing en Ming-Fay groeien steeds meer naar elkaar toe. Hoewel Jing zijn zusje soms best lastig vindt, mist hij haar ook als ze er even niet is. Tijdens het middagdutje vraagt hij hoelang ze nog blijft slapen en of hij even bij haar mag kijken. Jing kan erg lachen om de dingen die Ming-Fay doet of zegt zoals de manier waarop Ming-Fay in het Chinees vraagt of mama haar op wil optillen. Jing herhaalt dit dan op zijn eigen manier en daar moet Ming-Fay weer om lachen. Uiteindelijk liggen ze samen dubbel van het lachen. Vanmiddag ging Jing met papa zwemmen toen Ming-Fay net wakker werd van haar middagdutje. Ze vond het maar niets dan de mannen weggingen dus zijn we gezellig meegegaan.

Na het zwembad hebben we het speeltuintje nog even bezocht. Wat een verschil was het met vier dagen geleden om Ming-Fay hier te zien spelen. Ze klom zelf de trap van de
glijbaan op en gleed zonder hulp naar beneden. Geweldig om die trotse stralende lach op haar gezicht te zien waarmee ze wilde zeggen 'Zag je dat? Dat deed ik helemaal zelf!'.

Inmiddels is alles hier in diepe rust en gaan papa en mama de roomservice eens bellen voor een rustig diner op de kamer. Tenslotte moeten we ook een beetje aan ons zelf denken. Maar we komen hier niets te kort hoor. Elke dag is een feest met onze twee prachtige kinderen!

• 07 Mei 2010 - 17:14

Papa En Mama:

Goeiemorgen rakkers,hebben wij weer net zo lang geslapen als gisteren,zal toch niet waar zijn hé,maar wel lekker.Wat een leuke foto's,en wat een heerlijk verhaal.Dat het uitstekend gaat tussen Jing en Ming-Fay is natuurlijk geweldig,vooral dat ze samen zo heerlijk kunnen lachen,echt broertje en zusje.De weersverwachting bij jullie thuiskomst is inmiddels alweer bijgesteld,het is qua temperatuur meer herfst dan lente.Dus geniet nog maar even van het mooie weer daar en van die twee lieve schatten.Liefs en dikke knuffels van Opa en Oma.

• 07 Mei 2010 - 17:38

Bart,Mireille&kids:

Wat leren kinderen toch snel, dat laat Ming-Fay maar weer zien. Mooi om te lezen dat jullie al zo een hecht gezinnetje zijn.Elke avond is het weer leuk om over jullie belevenissen te lezen en die leuke foto's van jullie prachtige kinderen te bekijken. Bedankt hoor,erg leuk.

• 07 Mei 2010 - 18:39

Yvonne En Rob:

Wat jullie schrijven over de verandering van Ming-Fay is ook op jullie foto's goed te zien. Groetjes uit een heel koud hélán.

• 08 Mei 2010 - 12:19

Jose Van Geldorp:

hoi Pauline, Ruud en Jing en nu natuurlijk ook Mingfay.
    Gisteren pas de website gezien, vandaag eens rustig de verslagen en de fotos's bekeken. Wat een prachtig gezin zijn jullie. Van harte gefeliciteerd met dit mooie meisje en wat is Jing al groot! Hij is een hele lieve broer en het is erg ontroerend om te lezen en te zien hoe het jullie vergaat. Wat zal het wennen zijn, maar je ziet op de foto's goed dat mingfay steeds meer aan jullie gewend raakt. Een prachtig gezin vormen jullie, en geweldig dat jullie zulke mooie verslagen schrijven, Om over de prachtige, ontroerende, stoere foto's van Jing maar niet te spreken. Ik wens jullie veel liefde en geluk. Goede reis terug voor straks.
    Dikke kus,
    José

• 08 Mei 2010 - 16:28

Serap En Edwin:

Lieve Ruud, Pauline, Jing en Ming-Fay.

Ik heb even een inhaalslag gedaan met lezen en zojuist dag 3 tot en met vandaag gelezen. Wat fantastisch zoals het met jullie vieren gaat ! Ondanks het feit dat Jing en Ming-Fay veel indrukken opdoen en zij daardoor ook wel eens uit hun doen zijn, gaat het volgens mij vooral erg goed met jullie. De perikelen tussen broer en zus herkennen wij wel. Aron en Esra kunnen het ene moment prima samen spelen, om vervolgens alleen maar ruzie te maken, elkaars speelgoed af te pakken, klikken tegen papa en mama over de acties van de andere en te roepen dat de een de ander heeft geslagen. Bereidt jullie maar vast voor: dat zal voorlopig wel zo blijven! Dat karaktertje van Ming-Fay is vrouwen eigen zou ik bijna willen zeggen. Aandacht vragen, van zich af bijten; heerlijk om dat in jullie verslag te lezen. Ik herken dat bij Esra (maar ook wel bij Serap..........) Enfin, jullie begrijpen dat Serap even niet meeleest. Oh, Serap zegt dat ik nu moet komen eten want haar oom heeft zijn uiterste best gedaan op de BBQ. Ik moet dus afsluiten. Moest wel erg lachen om dat verhaal van de speelplaats dat Jing niet zo erg opviel tussen alle kinderen en de suikerzakjes die een voor een werden geopend.
    Nog even volhouden daar in China. Geniet van ieder moment en straks weer veilig naar huis.

Liefs van ons allemaal,

Serap, Edwin, Esra, Aron en kucuk Levin

• 08 Mei 2010 - 18:22

Elles, Katinka & Sam:

Zo, na een paar dagen in een verlaten deel van Zweden te hebben doorgebracht om de directie van een kerncentrale te bezoeken, ben ik daar weer. Katinka en Sam hebben uiteraard jullie belevenissen wel gevolgd. Ik moet zeggen dat ik na een paar dagen in Osthammer al heimwee heb, dus ik kan Jing erg begrijpen. Nog een paar dagen en dan weer lekker naar huis!! En we zullen jullie allemaal opwachten, tenminste: hoe laat komen jullie eigenlijk aan?
    Voor nu lekker slapen en morgen een fijne dag gewenst.

• 08 Mei 2010 - 19:50

Opa En Oma:

Voor Jing en Ming-Fay,hebben jullie voor vandaag nog iets moois gemaakt,want het is vandaag"Moederdag",dus krijgt mama een extra dikke knuffel,en ontbijt op bed en zijn jullie de hele dag extra lief voor mama, maar Papa moet vandaag alles doen want mama heeft vandaag vrij.Nou hoe vind je dat Jing,vertel maar aan je zusje.Liefs en dikke knuffels van Opa en Oma.

• 09 Mei 2010 - 17:32

Wendy, Daan & Floor:

Lieve Pauline, Ruud, Jing en Ming-Fay,

Wat fijn om te lezen dat Jing en Ming-Fay zo leuk en goed al met elkaar omgaan. Wat is het toch een leuk grietje om te zien. Volgens mij heeft ze het reuze naar haar zin bij jullie. Fijn hoor!

Ontzettend leuk om iedere avond jullie verhalen te lezen!

Alvast een hele goede reis terug gewenst donderdag!

Liefs, Wendy, Daan & Floor