De zestiende dag - Reisverslag uit Beijing, China van Ruud, Pauline en Jing Hoogerwerf - WaarBenJij.nu De zestiende dag - Reisverslag uit Beijing, China van Ruud, Pauline en Jing Hoogerwerf - WaarBenJij.nu

De zestiende dag

Door: mingfay

Blijf op de hoogte en volg Ruud, Pauline en Jing

10 Mei 2010 | China, Beijing

Vanmorgen waren we om 5.45 uur wakker. Gelukkig een uur later dan gisteren maar nog steeds veel te vroeg voor papa en mama. Vanmiddag hebben we Ming-Fay haar middagslaapje laten overslaan in de hoop dat ze dan een langere nacht maakt. Zonder middagslaapje hadden we ook eens de gelegenheid voor een wat langer uitstapje. We besloten naar het Zomerpaleis te gaan. Dat is ongeveer een half uur met de taxi. Onderweg kwamen we langs het Bird Nest van de Olympische spelen. Drie jaar geleden hebben we het Zomerpaleis twee dagen voordat we Jing kregen bezocht onder leiding van een gids. Nu waren we er zonder gids met twee kleine kinderen. We hebben dan ook een heel andere kant van het enorme perceel gezien. Dit keer niet de drukte in het centrum rondom het paleis opgezocht maar heerlijk gewandeld in de prachtige tuin er omheen. De hoogtepunten waren de overtocht met de Drakenboot en een bezoek aan het theehuis waar we op het balkon hebben genoten van het schitterende uitzicht. De kinderen hebben takjes gezocht en hier het hele park mee rondgesleept (soms met gevaar voor voorbijgangers). Alles wat Jing doet wordt trouw door Ming-Fay gekopieerd. Soms is dat prettig maar het kan ook heel lastig zijn. Tijdens het eten is het bijvoorbeeld meegenomen dat Ming-Fay een hap van iets onbekends neemt omdat Jing dat ook doet. Als Jing echter even met zijn spelcomputer wil spelen dan kan Ming-Fay het niet laten te proberen hem af te pakken. Jing aapt op zijn beurt ook graag zijn zusje na. Als Ming-Fay met haar bestek smijt of timmert dan vindt Jing het reuze grappig om er nog een schepje bovenop te doen. Soms hebben wij het gevoel handen te kort te komen om die twee in bedwang te houden. Dat zegt misschien ook iets over ons maar dat is weer een ander verhaal. In elk geval was het Zomerpaleis een succes (ook al hebben we geen paleis gezien). Er was alleen een klein probleem toe we besloten terug te gaan. De drakenboot vaarde niet meer vanwege een pittige wind die in de loop van de middag was opgestoken. We hadden de keuze tussen een flinke wandeling rondom het meer of een andere uitgang nemen. Aangezien we inmiddels al vier aan het wandelen waren we het de andere uitgang. Hier bleken echter geen taxi's beschikbaar. Particulieren met ondernemersinstinct speelden hier slim op in door de toeristen voor de dubbele prijs een rit in hun eigen auto aan te bieden. In de eerste instantie voelden we er niet zoveel voor om zomaar bij iemand in de auto te stappen. Na een poos vergeefs te hebben gezocht naar taxi's in de buurt (omdat je de weg niet kent heb je geen idee welke kant je op moet lopen) hebben we een particulier gevonden die ons inziens er betrouwbaar genoeg uitzag. De kinderen vielen allebei direct op de achterbank in slaap. Eenmaal terug in het hotel hadden we de puf niet meer om naar een restaurant te gaan dus hebben we dankbaar gebruik gemaakt van de roomservice. Bij gebrek aan een fatsoenlijke tafel en een kinderstoel werd het eten wat rommelig maar wel gezellig. De kinderen zaten naast elkaar in een grote stoel. Het ene moment hadden ze lol met elkaar en het volgende moment duwden ze elkaar weg. Ze zijn duidelijk elkaars grenzen aan het aftasten en dat is natuurlijk ook normaal. Ondertussen hebben ze overigens goed gegeten. Daarna samen in bad waar ze elkaars haar hebben gewassen. We zagen ze vandaag naar elkaar toegroeien. Erg leuk om te zien. We hebben van de gids gehoord dat woensdag het visum voor Ming-Fay klaar zal zijn dus als de vulkaan in IJsland zich gedeisd houdt dan moet het donderdag goedkomen. Dat is een fijn idee maar tegelijkertijd realiseren we dat we met ons vertrek ook een heel mooi hoofdstuk afsluiten.....

• 10 Mei 2010 - 17:05

Papa En Mama:

Lieve Pauline en Ruud,Jing en Ming-Fay,met veel plezier weer het schitterende verhaal gelezen,hele leuke foto's,wat een prachtig stel, de foto van Pauline en Ming-Fay is natuurlijk helemaal super.Je hebt je handen al aardig vol aan het stel en dan te bedenken, dit is nog maar het begin.Jing de big boy ,en dat lieve kleine meisje is een lekker bijdehandje,echt een meid.Het spijt mij maar ik heb mij echt rot gelachen,dit is toch helemaal geweldig.Jing je bent Opa's kanjer en ik vind het helemaal top zoals je met je zusje omgaat,zeg lieverd het zit er nu echt bijna op,nog maar heel even en dan naar huis.Ming-Fay je bent een prachtig lief klein meisje,nou hele dikke knuffels en morgen gezond weer op,veel liefs Opa en Oma.

• 10 Mei 2010 - 18:53

Elles, Katinka & Sam:

Wat een lekkertjes, zeg! Allemaal mooie foto's en nog mooiere verhaaltjes. Dat was duidelijk een heerlijke dag. En nu lekker slapen!

• 10 Mei 2010 - 19:28

Jose Orsel:

Lieve fam Hoogerwerf. Ik heb weer genoten van jullie verhaal en de prachtige foto's. Alvast een goede reis terug, maar nog even genieten, want het is hier koud.

Liefs Jose

• 10 Mei 2010 - 19:36

Bart,Mireille&kids:

Geniet nog maar van de laatste dagen in china en dan als gezinnetje lekker naar huis. Wij kijken al uit naar 13 mei om jullie dan op schiphol te kunnen zien. Leuk hoe ze steeds
    meer naar elkaar toe groeien, o wat herkenbaar van die handen te kort komen.Dat is de uitdaging van het ouderschap.
    Weltrusten.

• 10 Mei 2010 - 19:46

Judith (SBA):

He Ruud, Pauline, Jing en Ming-Fe,

Wat ontzettend leuk weer jullie reisverslagen zo te lezen. Echt een mooi plaatje zo met z'n 4-en! Jing de trotse broer en Ming Fe lijkt me echt een schatje....
    Geniet nog even van de mooie dagen in China en wens jullie een goeie terugreis en een enorm warm onthaal op Schiphol!!!!

Groet en liefs,
    Judith

• 10 Mei 2010 - 20:19

Maaike En Familie:

Hallo,
    We hebben een korte vakantie gehad, maar nu we thuis zijn kijk ik gelijk weer hoe het met jullie is. Wat mooi om te zien hoe jullie naar elkaar toe groeien en een hecht gezin gaan vormen. Mooi om te lezen dat jing en Ming-Fay het zo leuk hebben samen, we kijken naar jullie uit.
    Een hele goede reis naar huis.
    liefs Maaike, Ning, Eva en martin.

• 12 Mei 2010 - 11:14

Joost, Irene En Tom:

Het kwam er maar niet van en het kwam er maar niet van om op jullie prachtige verhalen te reageren. Op jullie laatste dag dan toch nog een reactie van ons, omdat Tom langer slaapt dan ik had verwacht.

Wat een schitterend gezin zijn jullie zo! Wat een prachtige meid is Ming-Fay en wat een geweldige grote broer is Jing.
    Ik heb met veel plezier en ook ontroering jullie belevenissen gevolgd en kan me helemaal voorstellen hoe dubbel jullie vertrek uit China moet voelen. Een nieuw begin, maar ook een afsluiting. Wie weet zien we jullie morgen op Schiphol, ik zou het super leuk vinden, maar hou nog even een slag om de arm.

Dikke kus,
    Joost, Irene en Tom